Het jaarverslag: tips voor tekst & beeld

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email

In mijn vorige blog las je over de trends voor het jaarverslag. Een online versie van je jaarverslag is de belangrijkste trend: hierdoor is je verslag overal te lezen, is je verhaal interactief en kan het makkelijk gedeeld worden via social media. Ook zijn de resultaten meetbaar. In deze tweede blog over het jaarverslag praten vormgever Peter van Dam en ik je bij over de inhoud van het verslag: de tekst en het beeld.

Tips voor tekst

Hoe zorg je voor aansprekende teksten in je jaarverslag?

  • Het is mooi om te kiezen voor een thema. Dit thema vormt de rode draad in het verslag.
  • Kies voor heldere hoofdstuktitels en tussenkoppen. Zo scrolt je lezer makkelijk door de tekst en bewaar je het overzicht. Kijk maar eens hoe Waterschap Rivierenland dat doet.  
  • Laat mensen aan het woord. De klant, de medewerker, de patiënt, de buurman, de taxichauffeur: ze hebben allemaal met je bedrijf te maken gehad het afgelopen jaar. Houd korte interviews met deze betrokkenen en zorg voor eenheid in hun verhalen. Laat iedereen bijvoorbeeld reageren op het thema van het verslag. Of op een prikkelende stelling. Of stel alle geïnterviewden drie dezelfde vragen. Verspreid de interviews over het jaarverslag: zo vertelt je organisatie het verhaal achter het beleid en de cijfers. Kijk hoe dat gaat in dit jaarverslag van PAUW Bedrijven.
  • Tip: haal uit elk interview een of twee opvallende citaten en gebruik deze als kop of streamer: een kort fragment uit de tekst zelf. Vaak is het een citaat of een deel van een citaat. Een streamer valt op, heeft een grotere letter dan de rest van de tekst en heeft soms een andere kleur. 
  • Kies voor een persoonlijke stijl: jullie bedrijf is de ‘wij’, de lezer is ‘u’ of ‘jij’. Hiermee spreek je je lezer rechtstreeks aan. En juist zo’n persoonlijke benadering zorgt voor een jaarverslag dat echt gelezen wordt.  

Op de website van Tekstnet vind je meer tips voor het schrijven van het jaarverslag

Tips voor beeld

En wat zijn onze tips als het gaat om beeld?

  • Laat het beeld aansluiten bij het thema. Dit thema wordt de kapstok waar tekst en beeld aan opgehangen wordt. Pas op dat je niet te veel met één foto wilt vertellen. Kies voor een duidelijke boodschap per beeld.
  • Zorg voor eenheid. Houd je zo veel mogelijk bij één stijl van fotografie. Bijvoorbeeld dezelfde soort compositie, scherpte-diepte en sfeer.
  • Kies bewust voor kleur of zwart/wit. Heeft de huisstijl één specifieke kleur, zoek dan naar beeld dat deze kleur accentueert.
  • Kies je voor een fotograaf of voor stockbeeld? Deze keuze is meestal afhankelijk van het budget en de creatieve wensen. Daarnaast is het ook mogelijk om de vormgever te vragen stockbeelden te bewerken, zodat je er een spannende eigen draai aan geeft. Ook het gebruik van tekeningen is een optie.
  • Maak gebruik van bewegend beeld. Dat is een groot voordeel van een online ten opzichte van een geprint jaarverslag. Je ziet de medewerker zelf (een deel van) het verhaal vertellen. In de vorige blog gaven we een voorbeeld van een video-jaarverslag.
tips jaarverslag fotos
  • Icoontjes en infographics verduidelijken jouw verhaal. De lezer ziet in één oogopslag waar het artikel over gaat of waar hij of zij zich in het verhaal bevindt. Je kunt deze laten ontwerpen of zelf maken. Lees meer hierover in dit artikel op Frankwatching, de top 3 van gratis tools voor infographics.

Tips voor foto’s

Gebruik je geen eigen foto’s? Denk er dan aan dat je betaalde stockfoto’s gebruikt, of rechtenvrije gratis foto’s. Haal je zomaar een foto van internet, dan loop je het risico op flinke boetes.

Onze favorieten als het gaat om betaalde stockfoto’s:

Onze favorieten als het gaat om rechtenvrije, gratis foto’s: 

Hulp nodig bij het schrijven, vormgeven of filmen van je jaarverslag? Of ben je benieuwd naar de online mogelijkheden? Neem contact met ons op!