Het jaarverslag: do’s, dont’s & trends

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on email

Een jaarverslag – dat is toch een verzameling oud nieuws? Ja en nee. Natuurlijk vertel je het verhaal van afgelopen jaar. Maar het jaarverslag is veel meer dan dat: het geeft een goed beeld van de doelstelling, strategie en plannen van je bedrijf.

Daarnaast is het prima te gebruiken als marketinginstrument. Als je het tenminste aantrekkelijk maakt voor een breder publiek dan alleen de stakeholders. Hoe zorg je dat jouw verslag eruit springt? We zetten de do’s & dont’s voor je op een rij. En in een vervolgblog krijg je tips voor tekst en beeld!

1. Allereerst: de verplichte onderdelen

In veel organisaties is het jaarverslag wettelijk verplicht. Wat hoort er allemaal in te staan? Verplichte onderdelen zijn in elk geval de doelstellingen en strategie, het directieverslag, het verslag van de Raad van Commissarissen en de jaarrekening. In de bijlage zit over het algemeen de accountantsverklaring.

Verder staan in de meeste jaarverslagen een profiel van de organisatie compleet met missie en visie, informatie over het personeel en een vooruitblik op het nieuwe jaar. Meer informatie over de verplichte onderdelen van het jaarverslag vind je in dit artikel van mkb servicedesk.

Het jaarverslag omschrijft in tekst en beeld de highlights van je bedrijf van het afgelopen jaar. Verspreid het verslag online voor betere leesbaarheid en een groter bereik.

2. Eén jaarverslag? Of een standaard- en een populaire versie?

Gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen kozen de laatste jaren vaak voor twee versies: één lijvig rapport met daarin de ‘verplichte kost’, daarnaast een verkort of populair jaarbeeld voor bewoners, huurders of klanten.

Het verkort jaarverslag leest lekkerder weg en bevat alleen informatie die relevant is voor een brede doelgroep. Online publicaties maken het onderscheid tussen de populaire en ‘officiële’ versie echter overbodig. Vooral grote beursgenoteerde organisaties kiezen daarom steeds vaker voor een ‘levend jaarverslag’ of integrated reporting.

3. Maak dwarsverbanden: integrated reporting

Een geïntegreerd jaarverslag bevat financiële en niet-financiële informatie en is een manier om het verslag aantrekkelijker en relevanter te maken. Lekker leesbaar voor de klant, en stakeholders zijn beter in staat om goede beslissingen te nemen. Juist omdat er online zoveel mogelijk is, kun je deze dwarsverbanden maken. Onderwerpen verbind je met elkaar tot een organisch geheel. Lineair lezen is er niet meer bij, je linkt bijvoorbeeld organisatiedoelen aan een video over de werkwijze van het bedrijf of verhalen van medewerkers. Kijk bijvoorbeeld eens naar het jaarverslag van Alliander.

4. Online trends

Steeds minder bedrijven kiezen voor een papieren jaarverslag. Online is de trend. Helaas betekent ‘online’ meestal een pdf op de website van de organisatie. Daar staan ze dan op een rijtje, de slaapverwekkende pdf-icoontjes met de naam van het document erachter: ‘jaarverslag 2016’, ‘jaarverslag 2017’, enzovoort. Tip: voorkom dit door een plaatje te maken dat op het scherm te zien is, met een onderliggende link naar het jaarverslag.

Gelukkig is het jaarverslag steeds vaker direct in een online omgeving te bekijken. Kijk bijvoorbeeld naar het Amnesty jaarverslag 2018 of het Tony’s Chocolonely jaarfairslag 2018.

Voordelen online jaarverslag

Een digitale publicatie biedt veel voordelen:

  • Het verslag is overal te lezen in een responsive design, op elk type scherm. Geen gedoe meer met een pdf op een mobiele weergave.
  • De navigatie is eenvoudig en het verhaal wordt interactief: je scrolt naar de onderdelen die je meteen wilt lezen of bekijken.
  • Het verslag kan makkelijk gedeeld worden via social media of mail. Ook zijn de resultaten meetbaar, bijvoorbeeld de leestijd en de clicks per pagina.
  • En wat dacht je van film? De gemeente Veere maakt al een paar jaar een jaarverslagvideo.

Krachtfactor helpt je graag bij het maken van jullie jaarverslag. Of het nu gaat om tekst, beeld, video, website of digitaal magazine: maak nu een afspraak voor een adviesgesprek!